üüriturg ja korterite hinnad

14. aug. 2016

Veel eelmine aasta arvasin, et ma ei pea kunagi enam üürikate otsimisega jändama. Elu tegi aga omad korrektuurid ja paar kuud tagasi avastasin end lootusetu näoga erinevaid kinnisvaraportaale uurimas. Liitusin ka väga mitme Facebooki-kommuuniga, mis pealkirja järgi sisaldas kuulutusi “otse omanikelt” ehk siis ilma vahendustasuta üürimist. Teoreetiliselt oleks see ju päris tore, aga paraku tahtsid enamik omanikke saada lisaks ühe kuu üürile ette ka tagatisraha (mis vahel oli koguni kahe kuu üüri suurune). Iseenesest on see täiesti arusaadav, teisalt jälle tegi see sama välja, et võtta korteri maakleri kaudu ja see “tagatis” maksta talle vahenduse eest. Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida.

Nimelt sellest, kuidas inimesed lihtsalt hindavad oma kortereid ja eluasemeid täiega üle. Ma ei tea, kas põhjus on silme ees virvendavates euromärkides, korteri emotsionaalses väärtuses või kartuses, et üürilised rikuvad korteri ära ja raha kulub hiljem remondiks..võimalik, et asi on kõigis kolmes või hoopis milleski muus.

Aga see on ikka #absurd, kui ühetoalise ahiküttega toauberiku eest, kus pole pea üldse mööblit, köök on kole ja pesemisvõimalused/wc on koridoris või üldkasutatavad (kui neid üldse on), tahetakse 250 eurot. Ja seda isegi mitte kesklinnas, vaid “miljööväärtusliku” Karlova lõpus. Ma saan täiesti aru, et kui omanikud ise on seal sees elanud, siis loomulikult on korter südamelähedane ning hinna võtmisel lähtutaksegi pigem mälestustest ja emotsioonidest, kui reaalsest olukorrast, aga… ma ei tea. Väga imelik ikka. Ja siis ma uurisingi näiteks KV’st kortereid, mis (küll maakleritasuga) olid tunduvalt odavamad. Ilmselt sest maakler annab ka oma ratsionaalse, kõrvalseisja hinnangu.

Kui jutt juba siinmaal on, siis mina näiteks ei saa üldse aru neist, kes teevad hämaras korteris või lambivalguses välguga koledaid ja uduseid pilte, kus toad segamini ja kraanikausis uputavad nõud. Minu arust peletab see potentsiaalse üürija (või ostja) täiesti eemale. Esimene asi, mida vaadatatakse, ongi pildid. Korter ise võib olla ideaalses asukohas ja tegelikult päris ilus, aga kui pildil on omaniku riidekuhjad ja üleüldine segadus, siis ma isegi ei tahaks sellist kohta vaatama minna. Ma mõtlesin, et tänapäeval (eriti, kui maaklerid teevad pilte), on asi paranenud, aga oh ei.

Mul läks selle korteri saamine üsna valutult. Muidugi oli mul ka parajalt aega seda teha, sest sain vanas kohas edasi elada ja rahulikult otsida, aga samas oli mul päris palju nõudmisi, mis kitsendas oluliselt valikut. Esiteks pidi kindlasti olema lubatud koduloom, olemas pidi olema ka pesumasin ja pigem möbleeritud korter (just voodi ja mõni kapike). Ja noh, siis muidugi veel muud pisiasjad, et eelistasin keskkütet ja ikkagi keskmise/üle keskmise välimusega uut kohta, sest.. mu jaoks oli isegi jube oma kodust välja kolida, aga kui ma oleks pidanud minema vanasse, pimedasse ja koledasse korterisse, siis… oleks asi olnud palju palju hullem :D Selliseid kortereid, mis kõik tingimust täidaks, oli aga üsna vähe. Või õigemini oli, aga wayyyy over my pricerange. Ilmselt oleks ma lõpuks lati alla lasknud ja leppinud ka ainult sellega, et võib kassiga koos sisse kolida, aga läks õnneks mul seekord. Eks praegugi tilgub süda iga kuu natuke verd, kui üüri ära maksan, aga samas teiste korterite hindu vaadates saan aru, et olen isegi odavalt selle saanud :D

Ühesõnaga jah, natuke ülehinnatud on see meie väike üüriturg. Aga seni, kuni on nõudlust ja tahtjaid, saavadki korteriomanikud määrata just sellise hinna, nagu nemad tahavad. Kui neli inimest vinguvad hinna üle, siis viies ohkab ja võtab korteri ära, sest muud valikut pole.

You Might Also Like

20 kommentaari

  • Reply Mari 15. aug. 2016 at 03:24

    Väga õige. Ma olin sama situatsiooni ees, kuid siis leidsin uue poiss-sõbra ja kolisin hoopis tema juurde. Oligi probleem lahendatud. Nüüd aga otsime maja endale ning sama probleemi ees uuesti. Ei suuda kujutada maja enda omana kui kellegi teise laga on ees. Ja pildid on enamasti ilma loogikata tehtud/üles pandud. Tegelikult tahaks majaplaani neilt aru saada jne.

    • Mesiliis
      Reply Mesiliis 16. aug. 2016 at 17:15

      No siis läks õnneks :D

      Jaa, nagu üldse ei mõelda sellele, et pildid loovad esmase mulje, esmase emotsiooni. Maja võib olla vana ja remonti vajav, aga kui piltidelt vaatavad vastu kuhjas riided või sassis toad, siis üldse ei tõmba vaatama minema.

  • Reply Varikas 15. aug. 2016 at 11:22

    Võibolla mõne suure üürisumma põhjus on selles, et omanikul on korterilaen ja selle igakuusest tagasimaksest ju ikka väiksemat summat ei küsiks :)
    Üldiselt ma arvan, et pigem siis juba laenuga osta kui üürida, esimene tuleb tihtipeale soodsamgi.

    • Mesiliis
      Reply Mesiliis 16. aug. 2016 at 17:17

      Ma ise mõtlesin ka seda.. Samas mul oleks endal piinlik mingi uberiku eest ulmehinda küsida :D iseeenesest, kui hind vastaks korteri välimusele, oleks kõik korras. Ma saan muidugi aru, miks ühetoaline korter on a’la 350 eurot kuu, kui see on korras ja tehnikaga jms.

  • Reply Neiu 15. aug. 2016 at 19:14

    Ma elan viimased 6 aastat üürikorteris ning kõik lähedased sugulased küsivad, aga miks te üüri maksate? Miks te ei osta? .. Nagu ma ei saa aru, kas inimesed elavad teises ajas või teiste reeglite järgi? KUSKOHAST ma selle sissemaksu raha kokku ajan? Pluss notaritasud jne.. Jah, palju mõttekam ja soodsam oleks igakuu maksta enda korteri laenu tagasi, aga just see sissemaksu raha teeb meile elukaaslasega muret. 10-20% lihtsalt pole suurest summast kusagilt võtta :( Ja kui maksad iga kuu üüri, autot ja üleüldisi elamiskulusid, siis sellist raha kõrvale ei pane ka :( . Elan Tallinnas ning no siin on üürihinnad ülemõistuse kallid :( Päris lootusetu olukord ausalt öeldes…

    • Reply jj 15. aug. 2016 at 20:07

      Autoliising on muidugi kohustuslik kaela võtta enne korteriostu endale?

      • Mesiliis
        Reply Mesiliis 16. aug. 2016 at 17:19

        No vaata, mina mõtlen seda niipidi, et ilma oma ostetud korterita saab elada küll (üürikas), aga kui näiteks tööks on vajalik auto, siis ilma selleta eriti nagu ei saa..

        • Reply Maria 16. aug. 2016 at 20:26

          Aga kas siis on vaja selleks uut autot? Täiesti sõidukorras auto saab kätte 1500€, korraliku auto juba 2500€. Ja kui seda summat kohe maksta ei ole, saab ka auto24 portaalides järelmaksuga osta. 100% soodsam osta, kui uue auto liising. Aga enamasti on auto ikkagi mugavus, laias laastus saab hakkama ka bussiga – jah, on ebamugavam, aga mingid valikud tuleb elus teha.

          • Mesiliis
            Mesiliis 17. aug. 2016 at 21:20

            No mu arust polnud kuskil ta kommentaaris öeldud, et tal on just autoliising, äkki ongi järelmaksuga, siis tuleb samamoodi igakuiselt ju maksta :)

            Aga üldiselt see teema jätab natuke külmaks mind, sest mul autot pole :D

      • Reply Mari 19. aug. 2016 at 17:36

        Aga miks mitte? Kui minu jaoks oli 4 aastat tagasi olulisem osta auto, kui korter, siis miks ma ei või? Mul esimene auto oli 300eur, pidas aasta. Teine oli 4100eur, pidas aasta. Ning siis, anna andeks, läksin ostsin esindusest 18000 eest tutika. Lihtsalt, viskas juba kopa ette, et pidevalt vahet autot ja ikka keegi sulle midagi ei garanteeri. Ühtlasi, eelmine nädal sõitsin metsseale otsa – kasko teeb selle 2000 eurise paugu minu eest tasuta korda. Mu eelmine auto enam kasko alla ei mahu ning oleksin pidanud ise selle maksma.
        Paraku on auto mulle tööks ja eluks vajalik. Nii olengi oma autoliisingu otsas. Mu elukaaslane samamoodi. Aga sellest hoolimata pingutame, et sissemaksu raha koguda. Seega sa ei saa nina peale visata, et see pole kohustuslik.

    • Mesiliis
      Reply Mesiliis 16. aug. 2016 at 17:18

      Sellega on jah nii, et ma ise olen ka tegelikult ostmise poolt, sest ausalt on mõttetu maksta mul iga kuu üle 200 euro korteri eest, mida ma ei saa isegi oma päris koduks kutsuda. Kui aga vanematel mingit kinnisvara tagatiseks pole anda või ise ulmesummasid ei teeni, siis kahjuks jah selle sissemakse kokkusaamine on suht võimatu..

    • Reply Maria 16. aug. 2016 at 20:28

      Kui tulud pole piisavalt suured, siis tuleb tulusi suurendada :) Leidke võimalusi lisaraha teenimiseks!

      • Mesiliis
        Reply Mesiliis 17. aug. 2016 at 21:17

        Seda nüüd küll jaa, nõustun :) Kuigi noh, eks siin mängivad ka rolli inimeste endi elu. Täiskohaga töö + kooli kõrvalt on natuke keerulisem lisaraha teenida, aga päris võimatu see samas pole. Kes tahab, see suudab :)

  • Reply Teele 16. aug. 2016 at 17:27

    Sain just 25 ja elan endiselt kodus. Vahepeal ülikooli ajal elasin ühikas aga nüüd jälle kodus. Kohe kuidagi ei suuda sundida end mingisse koledasse üürikasse minema, kui kodus kõik mugavused olemas. Samas kogu aeg kuskil peas mõte et omgomg ma juba nii vana ja kaua ma elan siin kodus ja teen nägu, nagu oleksin endiselt 19. Kuna ülikool sai ka alles kevadel läbi ja nüüd tekkis esimest korda võimalus suurema koormusega tööle minna, siis hetkel plaanin veel vähemalt pool aastat kodus ära kannatada ja loodan, et suudan selle ajaga mingi summa kõrvale panna, et saaksin normaalse üürika leida (maksta kõik tagatised ja maksud) ning jääks piisavalt sääste ka arvele, et kohe palgapäevast palgapäevani elama ei peaks hakkama. Loodan, et ma enne koju ära ei kopita :D.

  • Reply Mai 21. aug. 2016 at 19:37

    Ma ei saa esimesest lõigust aru. Maakleri kaudu sa maksad ju kolmekordse summa, millest 1/3 sa ei näe enam kunagi (maakleritasu). Omanikult üürides sa maksad tagatise, mille saad hiljem tagasi kui korterile pole kahju tehtud, olgu see siis nii suur kui tahes.

    • Mesiliis
      Reply Mesiliis 21. aug. 2016 at 21:58

      Oi jah, mul üks asi vahelt ära jäänud. Tahtsin ka seda kirjutada, et mitmed omanikud tahavad vist ratsa rikkaks saada ja küsivad nö “lepingutasu”, ehk siis tuleb sama välja, et seda 1/3 ei näe. Neid küll väga palju pole, aga mina puutusin oma otsingutel vähemalt neljaga kokku.

      Ja samas kui oleks ka lihtsalt tagatis.. No ma pigem võtan ilusa ja korraliku korteri ning maksan selle maakleritasu, mida tagasi ei saa, kui et otse omanikult sama hinnaga palju halvemas seisus korteri, lihtsalt et see esmane tasu väiksem oleks.. :)

  • Reply Teele 22. aug. 2016 at 14:02

    tegelt vist omanikud ei tohi küsida sellist lepingutasu, see peaks olema seaduse vastane kui ma ei eksi..

    • Mesiliis
      Reply Mesiliis 22. aug. 2016 at 14:36

      Ja nii ongi. Aga kui keegi hakkab midagi kobisema või keeldub, siis öeldakse head aega ja leitakse teine, kes on nõus viimases hädas ka maksma. Samamoodi peaks ju tegelikult maakleritasu maksma see, kes annab üürile, mitte ei võta üürile :)

      • Reply Liina 15. okt. 2016 at 12:42

        Sa õpid ise õigusteadust. VÕS-is on imperatiivsed ja dispositiivsed sätted. Maaklerile tasu maksmine kuulub viimasesse klassi.

        • Mesiliis
          Reply Mesiliis 15. okt. 2016 at 16:50

          Ma tean seda. Ma pole postituses ju tegelikult maaklerile tasu maksmise üle arutlenudki. Minu põhipoint oli selles, et inimesed hindavad oma eluasemeid täiega üle, mitte see, kes peaks maakleritasu maksma :)

          Ideaalses olukorras peaks jah maksma tasu see, kes palkab (maakleri), aga just selle dispositiivse sätte tõttu saab selles nö mööda hiilida. Seni, kuni on üürnikke, kes selle maksmisega nõus on, see paraku aga ei muutu.

    Leave a Reply